• 26 تیر 1404

اهداف و شرح وظایف علم سنجی

اهداف علم‌سنجی

 

اساس کار علم سنجی بر بررسی چهار متغیر اصلی شامل: گزارش‌های علمی منتشر شده، ارجاعات به نتایج یک تحقیق علمی پس از انتشار، منابعی که در تحقیقات علمی از آنها بهره گرفته شده است، و سابقه کاری و وابستگی موسساتی محققان و نویسندگان می‌باشند. علم سنجی پس از بررسی این متغیرها، با ارائه ترکیبی مناسب از شاخص‌های مبتنی بر آنها، به تبیین روند تولید علم و بازدهی پژوهش‌های علمی می‌پردازد.

  • بررسی علم سنجی تولیدات علمی دانشگاه جهت شناخت عوامل موثر بر آن و مقایسه با دیگر دانشگاه های علوم پزشکی همتراز 
  • تعریف درصد تاثیر برای اساتید و محققان شاغل در دانشگاه
  • بررسی شاخص h دانشگاه و شناسایی مقالاتی که افزایش تعداد ارجاعات به آنها منجر به افزایش شاخص دانشگاه خواهد شد بررسی و اطلاع رسانی در خصوص تنوع در آدرس دهی مقالات و نظارت بر آدرس یکسان و استاندارد در تولیدات علمی دانشگاه شناسایی و معرفی مقالات پر ارجاع دانشگاه و مطالعه و معرفی عوامل موثر بر ارجاع زیاد به مقالات
  • اطلاع رسانی در خصوص مجلات ایرانی که به تازگی در پایگاه های معتبر بین المللی نمایه شده اند
  • شناخت عوامل موثر بر برونداد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه با هدف ارائه راهکارهای لازم در جهت بهبود برونداد پژوهشی و رفع مشکلات و موانع موجود
  • اطلاع‌رسانی در خصوص پیشرفت‌های دانشگاه بر اساس شاخص‌های علم‌سنجی
  • معرفی ایندکس‌های معتبر در حوزه علم سنجی
  • معرفی شاخص‌های علم سنجی

 

 

شرح وظایف اداره علم سنجی

 

۱- راهنمایی اعضای هیأت علمی دانشگاه در خصوص مشکلات سامانه علم سنجی

2- ارزیابی و بروزرسانی اطلاعات اعضای هیأت علمی در سامانه علم سنجی مربوطه

3- ادغام و ویرایش پروفایل اعضای هیأت علمی در پایگاه های اطلاعاتی

4- استخراج اطلاعات سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی دانشگاه برای برنامه عملیاتی معاونت تحقیقات و فناوری

5- تکمیل پروفایل اعضای هیأت علمی در پایگاه های اطلاعاتی

6- ارائه گزارشات دوره ای از وضعیت رتبه بندی دانشگاه بر اساس شاخص های معتبر بین المللی و رصد تغیرات دانشگاه 

7- تهیه راهنماها و دستورالعمل های لازم به فراخور نیاز

8- برگزاری کارگاه های آموزشی جهت اعضای هیئت علمی و محققین دانشگاه در راستای افزایش کمی وکیفی تحقیقات

9- ارائه مشاوره های تخصصی جهت اعضای هیئت علمی و محققین دانشگاه در راستای افزایش کمی وکیفی تحقیقات